Sprawdzian kompetencji
W dniu 8 kwietnia odbywa się
sprawdzian kompetencji dla uczniów klas VI. Jest to dzień wolny od zajęć
szkolnych dla pozostałych uczniów. Uczniowie z klas VI przychodzą na
godz. 8.20, zostawiają swoje rzeczy w wyznaczonych miejscach i zgłaszają
się w sali, w której będą pisać sprawdzian. Sprawdzian odbywa się
zgodnie z procedurami ustalonymi przez CKE, poniżej zamieszczone są
informacje dotyczące uczniów.
Informacja dla ucznia przystępującego do sprawdzianu/egzaminu
1.
Prawa i obowiązki ucznia (słuchacza) przystępującego do
sprawdzianu/egzaminu określa Rozporządzenia Ministra Edukacji
Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu
oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz
przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (DzU z
2007 nr 83, poz. 562 z późniejszymi zmianami
2.
Uczniowie z ważną opinią/orzeczeniem poradni
psychologiczno-pedagogicznej lub zaświadczeniem lekarskim o chorobie lub
czasowej niesprawności mają prawo do zdawania sprawdzianu/egzaminu
w formie i warunkach dostosowanych do ich możliwości (np. do wydłużonego
czasu zdawania, dodatkowych urządzeń lub pomocy ze strony zespołu
nadzorującego).
3.
Uczeń (słuchacz) zgłasza się na sprawdzian/egzamin w wyznaczonym
przez przewodniczącego szkolnego zespołu egzaminacyjnego miejscu i
czasie.
4.
O ustalonej godzinie zdający wchodzą do sali pojedynczo, według
kolejności na liście i zajmują wyznaczone im miejsca. Każdy uczeń
powinien mieć przy sobie ważną legitymację szkolną i okazać ją, jeśli
zostanie o to poproszony.
5.
Na sprawdzian/egzamin uczeń (słuchacz) przynosi ze sobą wyłącznie
przybory do pisania i rysowania: pióro lub długopis z czarnym
tuszem/atramentem, ołówek przeznaczony jedynie do rysowania, gumkę,
linijkę, ekierkę, cyrkiel i kątomierz. Nie wolno przynosić żadnych
urządzeń telekomunikacyjnych.
6.
Sprawdzian/egzamin rozpoczyna się punktualnie o godzinie wyznaczonej
przez dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej. Uczniowie (słuchacze)
spóźnieni nie zostają wpuszczeni do sali egzaminacyjnej po rozdaniu
zestawów egzaminacyjnych.
7.
Przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego sprawdza, czy
pakiety z zestawami egzaminacyjnymi są nienaruszone i otwiera je w
obecności przewodniczących zespołów nadzorujących oraz przedstawicieli
uczniów (słuchaczy).
8.
Po otrzymaniu zestawu zdający na polecenie przewodniczącego
zespołu nadzorującego ma obowiązek sprawdzić, czy zestaw egzaminacyjny
jest kompletny, tzn. czy ma wszystkie strony i czy są one wyraźnie
wydrukowane. Braki natychmiast zgłasza przewodniczącemu zespołu
nadzorującego sprawdzian/egzamin po czym otrzymuje kompletny zestaw, co
potwierdza czytelnym podpisem w odpowiednim miejscu protokołu
sprawdzianu/egzaminu.
9.
Zdający zapisuje swój indywidualny kod i datę urodzenia w
wyznaczonych miejscach zestawu egzaminacyjnego. Uczniów korzystających z
dostosowanych zestawów egzaminacyjnych oraz uczniów z dysleksją
wyręczają w kodowaniu członkowie zespołu nadzorującego.
10.
Zdający ma obowiązek zapoznać się z instrukcją zamieszczoną na
pierwszej stronie zestawu egzaminacyjnego (Załączniki 5.7.a, b,
c). W razie wątpliwości może poprosić o jej wyjaśnienie członków
zespołu nadzorującego.
11.
Czas przeznaczony na rozwiązywanie zadań liczony jest od momentu
zakończenia czynności organizacyjnych. Przewodniczący zespołu
nadzorującego zapisuje na tablicy (planszy), w miejscu widocznym dla
każdego zdającego, czas rozpoczęcia i zakończenia rozwiązywania zadań.
12.
Zdający rozwiązuje zadania i zaznacza lub zapisuje odpowiedzi w
wyznaczonych miejscach wyłącznie długopisem lub piórem z czarnym
tuszem/atramentem (tylko rysunki wykonuje ołówkiem).
13.
W czasie trwania sprawdzianu/egzaminu zdający pracuje
samodzielnie i nie zakłóca przebiegu sprawdzianu/egzaminu, a w
szczególności:
a.
nie opuszcza sali egzaminacyjnej (tylko w szczególnie
uzasadnionej sytuacji może opuścić salę po uzyskaniu pozwolenia
przewodniczącego zespołu nadzorującego i przy zachowaniu warunków
uniemożliwiających kontaktowanie się zdającego z innymi osobami, z
wyjątkiem konieczności skorzystania z pomocy medycznej),
b.
nie opuszcza wyznaczonego mu w sali miejsca,
c.
w żadnej formie nie porozumiewa się z innymi zdającymi,
d.
nie wypowiada uwag i komentarzy,
e.
nie zadaje żadnych pytań dotyczących zadań egzaminacyjnych,
f.
nie korzysta z żadnych środków łączności.
14.
W przypadku niesamodzielnej pracy lub zakłócania przebiegu
sprawdzianu/egzaminu, przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego
przerywa sprawdzian/egzamin danego
ucznia (słuchacza), unieważnia mu sprawdzian/egzamin (część egzaminu) i
nakazuje opuszczenie sali egzaminacyjnej, co odnotowuje w
protokole przeprowadzenia sprawdzianu/egzaminu.
15.
Zdający, który ukończył pracę przed wyznaczonym czasem, zgłasza
to przewodniczącemu zespołu nadzorującego przez podniesienie ręki.
Przewodniczący lub członek zespołu nadzorującego sprawdza poprawność
kodowania i odbiera pracę. Po otrzymaniu pozwolenia na opuszczenie sali
uczeń (słuchacz) wychodzi, nie zakłócając pracy pozostałym piszącym.
16.
Po upływie czasu przeznaczonego na rozwiązywanie zadań uczniowie
(słuchacze) kończą pracę z zestawem zadań i stosują się do poleceń
przewodniczącego zespołu nadzorującego.
17.
Jeżeli zdający uzna, że w trakcie sprawdzianu/egzaminu zostały
naruszone przepisy dotyczące jego przeprowadzania, może w terminie 2 dni
od daty sprawdzianu/egzaminu zgłosić pisemne zastrzeżenia do dyrektora
właściwej okręgowej komisji egzaminacyjnej. Zastrzeżenie musi zawierać
dokładny opis zaistniałej sytuacji.
18.
Dyrektor właściwej okręgowej komisji egzaminacyjnej rozpatruje
zastrzeżenia w terminie 7 dni roboczych od daty ich otrzymania. W razie
stwierdzenia naruszenia przepisów może unieważnić dany
sprawdzian/egzamin w stosunku do wszystkich zdających albo zdających w
jednej szkole (sali), lub w stosunku do poszczególnych zdających.
Rozstrzygnięcie dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej jest
ostateczne.
19.
W przypadku stwierdzenia podczas sprawdzania arkuszy
egzaminacyjnych niesamodzielnego rozwiązywania zadań przez uczniów
(słuchaczy) dyrektor komisji okręgowej, w porozumieniu z dyrektorem
Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, unieważnia sprawdzian albo egzamin
tych uczniów (słuchaczy) i zarządza jego ponowne przeprowadzenie.
20.
W przypadku stwierdzenia podczas sprawdzania pracy
niesamodzielnego rozwiązywania zadań przez ucznia (słuchacza), który
ponownie przystąpił do sprawdzianu albo odpowiedniej części egzaminu
gimnazjalnego, dyrektor komisji okręgowej, w porozumieniu z dyrektorem
Komisji Centralnej, unieważnia sprawdzian albo odpowiednią część
egzaminu gimnazjalnego tego ucznia (słuchacza). W zaświadczeniu o
szczegółowych wynikach odpowiednio sprawdzianu lub egzaminu
gimnazjalnego dla danego ucznia (słuchacza), w miejscach przeznaczonych
na wpisanie wyników uzyskanych ze sprawdzianu albo odpowiedniej części
egzaminu gimnazjalnego, wpisuje się „0”.
|